Saturday 3 January 2015

Tragedi Sedih - Pembunuhan Jemaah Haji dan Hajar Aswad dicuri



     Suatu peristiwa yang sangat mengerikan telah terjadi di Makkah akibat angkara murka golongan sesat Qaramitah salah satu serpihan golongan Syiah yang sangat melampau dan sesat. Golongan ini mulai muncul pada tahun 287 H / 892 M yang diasaskan oleh seorang lelaki bernama Hamdan Qarmat. Sepanjang sejarahnya, golongan Qaramitah telah melakukan bencana ke atas dunia islam, biadap melakukan rompakan ke atas harta muslimin, membunuh dan tiada perikemanusiaan.

     Pada tahun 294 H / 907 M, pasukan golongan Qaramitah yang dipimpin oleh Zukrawaihi telah menghalang jemaah haji dari Iraq yang sedang dalam perjalanan menuju ke Kota Suci Makkah. Berlangsunglah pengepungan dan serangan yang sangat dahsyat serta tidak mengenal belas kasihan. Golongan Qaramitah telah membunuh seramai 20,000 orang jemaah haji yang tidak bersenjata itu dan merampas semua harta bendanya.



     Khalifah Al-Muktafi yang mendengar peristiwa ngeri itu segera menghantar pasukan besar mengejar golongan pengacau tersebut. Terjadilah pertempuran dahsyat. Pasukan Qaramitah telah porak peranda dan Zukrawaihi luka parah dan mati enam hari kemudian.

    Pada tahun 317 H / 929 M Kota Suci Makkah telah dilanda malapetaka  yang amat dahsyat akibat perbuatan golongan sesat Qaramitah. Di bawah pemimpin tertingginya ketika itu yang bernama Abu Tahir Al Qarmati, golongan ini menceroboh Makkah setelah mengalahkan pasukan kerajaan Daulat Bani Abbasiyah dan menewaskan panglima perangnya Manshur Al Dailami.

    Golongan Qaramitah terus memasuki Kota Makkah bagaikan Air Bah, membunuh penduduk dan merampas hartanya. Kebetulan waktu itu adalah musim haji, puluhan dan ratusan ribu umat islam sedang berada di Masjidil Haram. Golongan Qaramitah dengan biadap terus memasuki Masjidil Haram lalu terjadilah pembunuhan beramai ramai ke atas umat islam yang sedang melakukan rukun islam ke lima itu.



   Selama 21 hari pasukan Qaramitah itu mengganas di Makkah dan menduduki Masjidil Haram, menyebabkan kawasan rumah suci itu Banjir Darah dan demikian juga di kawasan lain Makkah. Mayat umat islam bersepah di kawasan Masjidil Haram. Abu Tahir Al Qaramati masih tidak berpuas hati dengan kebiadabannya itu. Dengan melangkah di atas mayat mayat umat islam, dia maju ke Hajar Aswad lalu dicungkilnya Batu Hitam yang dipandang suci itu dan dibawa ke markas Qaramitah di Wadi Hajar bahagian tenggah Arab. Setelah 22 tahun berada di tangan golongan Qaramitah, akhirnya dapat direbut semula Batu Hitam itu oleh Umat Islam dan dikembalikan di sisi Kaabah semula. Peristiwa Ngeri itu diingat dalam catatan sejarah sebagai Tragedi Makkah. Nama Abu Tahir Al Qarmati menjadi sangat hitam dalam lembaran sejarah islam.

sumber dari

No comments:

Post a Comment